Gymnasievalet - del 1

 
I och med att gymnasiemässan pågår just nu tänkte ta upp det här med gymnasievalet som alla 99:or går igenom just nu. Här kommer lite tips och tankar från mig som för exakt ett år sedan gick igenom samma sak som er 99:or går igenom just nu. Det var det jobbigaste beslutet jag gjort i mitt liv. Det låg så mycket känslor över detta val, både positiva  och negativa med framförallt ångest. Ångest är något jag kopplar med gymnasievalet och jag tror många känner så också och jag tycker det är tråkigt att det ska vara så. 

Den största frågan man ställer sig själv är, vad vill just jag jobba med? Hur fasiken ska man veta som 15 åring vad man vill jobba med. 
Jag hade först planer att gå stylist eftersom jag är väldigt intresserad av det men fick då höra av många att konkurrensen var stor och detta fick mig att tänka i andra banor. 
Jag bestämde mig då för att tänka på andra saker som intresserar mig och det var då jag kom på att företag och handel är något som intresserar mig.
Det stod då mellan programmet "Handel och Admistarion" eller "Ekonomi". Efter ett långt samtal med min Studievägledare bestämde jag mig för att ta ekonomi, framförallt för det skulle underlätta för mina framtida studier. 

Den nästa frågan man ställer sig är vilken av dessa 200 gymnasieskolor (Stockholm) vill just jag gå på? Där är det många faktorer som spelar in. Hur ser programmet jag vill gå ut på den skolan? Hur långt kan jag tänka mig att åka? Hur länge har skolan funnits? Rykten om skolan? Hur arbetssättet går till? Vilka material man använder sig av? Det finns  helt enkelt en oändlighet av frågor.
Jag ville välja en skola som hade Ekonomi programmet med som såg lite annorlunda ut och stack ut från de andra skolorna.
Jag ville att skolan sulle ligga i stan men att det max fick ta 45 min att ta sig dit, anledningen var framförallt att jag ville träffa nya människor och inte gå med människor från samma område som jag bodde i.
Jag ville inte heller inte välja en skola som varken var helt ny eller jätte gammal. Jag kan tänka mig att helt ny startad skola kan vara rätt röriga och en gamla skola fortfarande ha ett rätt gammalt system.
Jag tycker även att det kan vara både positivt och negativt att lyssna på rykten om skolor, vissa kan vara sanna, vissa falska. Man får vara försiktig.
För mig var även arbetssättet viktigt då jag trivs bäst med lärarledda lektioner då jag koncentrerar mig bäst då. 
Materialet tyckte jag också var viktigt då jag trivs bäst  med att skriva på en dator och inte behöva släpa med sig massa böcker.  Dock kan vissa skolor använda tex. datorer för att locka fler elever, passa er för det.

Detta slutade med att jag sökte "Business program" (Ekonomi) på Thoren Business School på medborgarplatsen som första handsval och som jag även kom in på. Nu idag är jag super nöjd över mitt val och trivs jätte bra. Mer om min skola tänkte jag berätta i ett annat inlägg.
Lycka till och hoppas ni fick lite tips och inspiration. Kom ihåg att det är erat val och eran framtid som ligger i era händer, lyssna och ta in tips från folk runt omkring er men låt de ej bestämma, det är eran framtid.